معرفی لنزهای جدید تماسی هوشمند برای بیماران دیابتی

22 فوریه 2018- گروهی از محققان وابسته بهUNIST، اخیرا یک لنز جدید تماسی با قابلیت بیوسنس را برای تشخیص غلظت گلوکز در بیماران مبتلا به دیابت معرفی کرده اند.
به گفته ی این تیم تحقیقاتی، این لنز هوشمند با سیستم الکترونیکی قابل انعطاف و شفاف درونی خود می تواند غلظت گلوکز را در اشک اندازه گیری کند. ایندستگاه هنوز بر روی انسان آزمایش نشده است. با این حال، تیم تحقیقاتی انتظار دارد که این دستگاه به بیماران دیابتی کمک کند که مقدار قند خون خود را در یک چشم بر هم زدن و بدون درد، اندازه گیری کنند. یافته های آنها در Science Advances در تاریخ 25 ژانویه 2018 منتشر شده است.
برای بیماران مبتلا به دیابت، نظارت و کنترل قند خون بسیار مهم است زیرا سطح بالای قند خون برای مدت طولانی می تواند منجر به عوارض ثانویه ی دیابت شود.روش آنزیماتیک مبتنی بر خونگیری از نوک انگشت، رایج ترین تکنولوژی در ارزیابی قند خون برای افراد دیابتی است. با این حال، گفته شده است که بیماران دیابتی از چنین رویکردی چندان استقبال نمی کنند.
در دهه های گذشته تلاش های زیادی برای استفاده از لنزهای هوشمند برای سنجش مقدار گلوکز در اشک انجام شده است، اما اغلب آنها به علت نداشتن دوام و ماندگاری طولانی و ناراحتی فرد در هنگام استفاده از آن، قابل استفاده نبودند.
پروفسور پارک و تیم تحقیقاتی او از UNIST و دانشگاه Sungkyunkwan، برای حل مشکلات مربوط به استفاده از لنزهای تماسی، لنز تماسی هوشمند جدیدی را معرفی کرده اند که در آن از الکترودهای استفاده شده است که از موادی با قدرت کشش بالا و شفاف ساخته شده اند.این لنز شفاف و انعطاف پذیر همچنین دارای یک سنسور گلوکز است که سیگنال های الکتریکی را به یک LED ارسال می کند.با استفاده از این سنسور، بیماران می توانند اطلاعات سلامت خود را در زمان واقعی با استفاده از آنتن بیسیم تعبیه شده در لنز انتقال دهند.
در این لنز جدید؛ جریان الکتریکی که پیکسل LED و سنسور گلوکز را فعال می کند بطور بی سیم از طریق آنتن به لنز منتقل می شود. چنانچه غلظت گلوکز در مایع اشک بالاتر از حد آستانه باشد، پیکسل LED خاموش می شود.

در این تحقیق، پژوهشگران با استفاده از تست های غیر تهاجمی در موجود زنده(in-vivo)، یک نمونه ی اولیه از این لنز را بر روی یک خرگوش زنده آزمایش کردند.خرگوش هیچ نشانه ای از رفتار غیر طبیعی در چشمک زدن مکرر LED نشان نداد و پیکسل LED هنگامی که غلظت گلوکز در اشک بیش از آستانه بود، خاموش گردید.علاوه بر این، در طی عملیات بی سیم، این لنزهای هوشمند هنوز هم توانستند دمای چشم را بدون ایجاد حرارت ناگهانی، پایدار نگه دارند.
پرفسورJihun Park  نویسنده ی اول این مقالهمی گوید: این لنزهای هوشمند از نانومواد شفافی ساخته شده اند که مانعی در برابر دید کاربر ایجاد نمی کنند. علاوه بر این، به دلیل اینکه این سیستم برای خواندن اطلاعات سنسور از آنتن بی سیم استفاده می کند، هیچ منبع تامین انرژی جداگانه ای مانند باتری برای حسگرهای لنز تماسی هوشمند نیاز ندارد.
محققان می گویند: آزمایشات in vivo با استفاده از یک خرگوش زنده، امید به استفاده از لنزهای هوشمند را در آینده برای نظارت بر مراقبت های بهداشتی بصورت غیرتهاجمی با استفاده از چشم و اشک انسان بطور قابل توجهی افزایش داده است.
پروفسور پارک می گوید: لنزهای هوشمند ما بستری برای نظارت بیسیم، مداوم و غیرتهاجمی بر شرایط فیزیولوژیکی و همچنین شناسایی بیومارکرهای مرتبط با بیماریهای چشمی و سایر بیماریها فراهم نموده است. این پلت فرم همچنین پتانسیل گسترش کاربرد در حوزه های دیگر، مانند دستگاه های هوشمند برای تحویل دارو و واقعیت افزوده را دارند.
او اضافه کرد: ما در حال حاضر یک گام به اجرای یک ایده ی داستانی تخیلی برای یک لنز هوشمند که در فیلم هایی، مانند" گزارش اقلیت " و " ماموریت غیر ممکن " از آن استفاده شده است، نزدیک تر شده ایم.

منبع:

Science Advances, 2018; 4 (1): eaap9841 DOI: 10.1126/sciadv.aap9841

www.sciencedaily.com/releases/2018/02/180222090133.htm